Πάνε λίγες μέρες που μεγάλα όνοματα της μόδας μεταξύ των οποίων οι οίκοι Chanel, Ralph Lauren και Prada αλλά και μεγάλοι εκπρόσωποι της λεγόμενης fast fashion, όπως η H&M Group και η Zara, ανακοίνωσαν ότι υπογράφουν μια άτυπη συμφωνία ώστε να περιορίσουν τους ρύπους που παράγουν και να δώσουν έμφαση ώστε η βιομηχανία της μόδας να γίνει βιώσιμη.

Είναι μια κίνηση μέσα σε ένα γενικότερο κλίμα παραδοχής ότι η βιομηχανία της μόδας οφείλει να πάρει στα σοβαρά το θέμα του περιβάλλοντος, αλλά φαίνεται πως φέρνει μαζί της και μια σημαντική αλλαγή.  Είναι γνωστό ότι μέχρι πρόσφατα τα θέματα του περιβάλλοντος αφορούσαν ένα πολύ μικρό κομμάτι της αγοράς και ελάχιστα brands εμφυσούσαν τέτοιου είδους αξίες στην κεντρική τους ατζέντα. Τα τελευταία όμως χρόνια παρατηρούμε ένα “ευτυχές ντόμινο” από luxury brands να κινείται προς αυτή την κατεύθυνση.

H&M

Η Γαλλία, που ανέκαθεν πρωτοπορεί αναφορικά με τα θέματα που αφορούν στην βιομηχανία της μόδας αλλά και του περιβάλλοντος, υποστηρίζει βεβαίως την συμφωνία, με τον Emmanuel Macron όμως να εκφράζει τους ενδoιασμούς για το εάν ο Donald Trump θα ακολουθήσει.

Όλοι θυμόμαστε ότι η Stella McCartney ήδη από το 2001 είχε αρχίσει να χρησιμοποιεί faux δέρματα και suedes, ενώ εργαζόταν σε συνεργασία με την Adidas προκειμένου να αναπτύξει πρωτοποριακά ανακυκλώσιμα υλικά. Από τότε όμως που η McCartney έμοιαζε με… σταγόνα στον ωκεανό, σήμερα υπάρχει μια σπουδαία δυναμική που αντανακλάται στο γεγονός ότι ο όμιλος LVMH έχει γενικό διευθυντή που ασχολείται με το περιβάλλον από τις αρχές του 90 και στο ότι πλέον οι fast fashion ηγέτιδες εταιρείες έχουν εισχωρήσει ενεργά στο παιχνίδι.

Stella Mc Cartney

Η μεγαλύτερη τάση όμως για αλλαγή έχει γίνει ορατή κυρίως την  τελευταία πενταετία όπου έγινε αντιληπτό ότι η ταχύτητα με την οποία αγοράζουμε ρούχα θα πρέπει επειγόντως να μειωθεί, ενώ δεν είναι τυχαίο ότι από τότε η H&M έχει λανσάρει το Garment Collection Program που αποτελεί μια σημαντική προσπάθεια τόσο από πλευρά αναγνώρισης των νέων αναγκών όσο και ουσίας.

Stella Mc Cartney

Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα πολλοί σχεδιαστές δίνουν έμφαση και αξία στην βιωσιμότητα της μόδας κάνοντάς την θελκτική στα μάτια τον αγοραστών οι οποίοι αντιδρούν θετικά στην συγκεκριμένη εξέλιξη δείχνοντας την πρόθεση τους να διαθέσουν περισσότερα για να αγοράσουν προϊόντα που σέβονται το περιβάλλον. Στη μόδα άλλωστε το branding και το marketing διαδραματίζουν έναν πανίσχυρο ρόλο και η βιώσιμη μόδα μοιάζει να είναι ότι πιο cool αυτή την στιγμή.

Ελπίζουμε η τάση αυτή όχι μόνο να αλλάξει τα δεδομένα αλλά και να ήρθε για να μείνει!